tirsdag 10. september 2019

Nytt tak oppå det gamle

Du skal tett på for å se at det ikke er glasert tegl. De store, lette platene gjør jobben lynraskt.


Som kjent kan man legge ny Isola Takshingel direkte på gammel, men det er noen huskeregler å forholde seg til. Skrå på skrå…” For det første: La du ny på.


Vi har et gammel hus som vi ønsker å fikse taket på. En legger da boks nedi rillene på det.

Gammel tekking som teglsteiner og skiferheller kan som regel brukes på nytt om du legger dem forsiktig til side. Husk å rense tekkingen for mose.


Jo, jeg bruker det gamle taket som undertak og lekter opp og legger nytt over. Får jeg nå leksje i taket har jeg det gamle under. Slik som takstein. Hva det koster å legge nytt tak, kommer an på hvilken tilstand det nåværende taket.


Derfor kan du ganske enkelt legge et nytt tak oppå det gamle på kort tid. Er det gammelt sutak (under- og overliggere), eller taket ellers ikke er jevnt. Samtidig har du et tett tak under.

Selv et godt shingeltak varer ikke evig. Denne guiden gir en oversikt over priser og kostnader for å legge nytt tak. Lær hva ditt takprosjekt vil koste og hent inn tilbud på ditt tak fra kvalitetssikrede.


Jeg skal legge nytt tak av takplater på et gammelt shingeltak. Jeg har fått tre tilbud fra firmaer som skal gjøre dette for meg. Men det ene firmaet sier at jeg må. Når kan du legge nytt tak oppå det gamle ? Etter noen tiår fortjener det avløsning av et nytt.


En shingelløsning kan i tillegg legges direkte på gammel takpapp, noe som gjør jobben med å legge nytt tak utrolig mye enklere, ifølge Nordhagen. Og det lønner seg selvfølgelig. BYTTE HIMLING: Skal du legge nytt tak innvendig, må du passe på at. Bruk derfor litt av tiden din før du velger et nytt tak til å lese våre råd og vink.


Omtekking på ATB og gamle papptak ved å legge på en ny PVC-folie er OK. Snekker,Taktekker Ta vekk gammel takshingel. Med undertakplank.


Gjenbruk av gammel teglstein stiller store krav til undertaket, men kan bety mye for det visuelle resultatet. Et nytt tak på et gammelt bygg bør. Birger og Else Marit Blomvik ville sikre og oppgradere 70-tallshuset ved å bytte ut det gamle taket.


At det skulle bli et AeroDek- tak, hadde de allerede bestemt.

På Mittanbud kan du få tilbud fra flere dyktige og seriøse håndverkere som vil hjelpe deg med å ta ditt. Takets tilstand: Hvor gammelt og hva slags tilstand er taket i? Denne kalkulatoren gir en estimert pris på rehabilitering av eksisterende tak.


Velg hvilket type tak du ønsker. Les mer om de forskjellige taktypene. Mitt hus har et gammelt eternittak. Kan jeg legge det nye ståltaket på det gamle eller må jeg først ta ned det gamle taket?


Våger jeg å legge taket på egen hånd? Hva må jeg tenke på når jeg skal legge nytt ståltak ? Norske værforhold gjør at taket skal motstå både frost, snø, regn, sol og ikke minst. Takshingel kan legges rett på tretak eller på gammelt underlag av shingel.


Taket er husets femte fasade og på flere måter viktigere enn bygningens vegger. Når tiden er inne for å skifte ut gammel taktetting, ønsker derfor mange å. Når skal det gamle taket skiftes til nytt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.